У галереї «квARTира» Хмельницького обласного художнього музею в рамках проголошеного Року українського декоративного мистецтва відкрито чергову виставку з музейної колекції «Made in Ukraine. Витинанка», яка експонуватиметься до 9 червня.
Живі традиції народного мистецтва в наші дні є яскравим свідченням творчих сил народу, його культурної спадкоємності. З покоління в покоління, від майстра до майстра передаються образи, відпрацьовані досвідом навики майстерності. У ритмах орнаменту, його плавних лініях, в улюблених мотивах промовляє душа народу, його історія, природа, в оточенні якої він живе. Серед різноманітних видів народного мистецтва України особливе місце займають витинанки. Давні у своїх витоках, вони тісно пов’язані з буденним і святковим побутом людини.
Втім, творчість професійних митців Людмили Мазур та Ярослави Мотики доводить, що стародавня техніка витинання придатна для поетичного осмислення дійсності, для постановки серйозних морально-етичних проблем сучасності.
Ярослава Мотика – львівська художниця, кераміст, член Національної спілки художників України. Закінчила Львівський державний інститут прикладного і декоративного мистецтва. Працює в галузі декоративно-прикладного мистецтва (кераміка) і кам’яної пластики малих форм. Також захоплюється витинанням з паперу. Її творам притаманні своєрідний стиль і виразна графічна мова. У них український побут і фольклор, інтерпретовані то чіткими ритмами і терпкими кольоровими співзвучностями африканської пластики, то аристократичною архаїкою Трипілля, то експресивним реалізмом чорнодимленої кераміки, то віртуозними варіаціями витинанок, то суворою простотою архітектурних мотивів.
Інтенсивний розвиток образно-пластичної мови Мотики логічно призвів до народження творів, що відбивають об’єкти реальності, трансформовані у пластичну формулу. У цій узагальненій формулі чорне і біле можуть виражатися як світло і несвітло, як два атрибути абсолюту, існуючі нероздільно нез’єднанно. Вони існують як одне, одне завдяки іншому. До того ж, вони грають одне з одним без суперництва, на рівних. Тому композиції Ярослави Мотики так гармонійно врівноважені. Не варто визначати, що є фоном, а що зображенням у графіці, що є організовуючим началом у скульптурі – чорний контур чи чітко сформульована біла маса, що спирається на нього або обмежується ним. Взаємна пластична і кольорова компенсація елементів створює постійну рівновагу.
Людмила Мазур народилася на Вінничині. Проте, все її життя пов’язане з містом Хмельницький, де вона здобула середню освіту, куди повернулася 1968 року після закінчення Одеського художнього училища імені М. Б. Грекова. Талант мисткині гідно відзначений урядовими та мистецькими нагородами: вона лауреат республіканської премії ім. братів Тарасевичів, обласних – ім. Т.Шевченка та В.Розвадовського, і міської – ім. Б.Хмельницького, дипломант численних всеукраїнських художніх проектів. На вшанування пам’яті самобутньої особистості у 2000 році на Хмельниччині засновано громадську дитячу премію ім. Людмили Мазур «Подільська палітра». З 2016 року – це обласний мистецький конкурс імені Людмили та Миколи Мазурів «Подільська палітра».
Мисткиня працювала в техніці витинання, бо саме з цього виду народної творчості виріс її самобутній авторський стиль, виозначилося явище, досі не помічене в сучасному вітчизняному мистецтві. У творчій самореалізації Людмили Мазур дивує, захоплює, вражає масштабність усвідомлених завдань і міра їх реалізації. Їй вдалося не просто осучаснити традиційний вид народної творчості, а й, зберігаючи його самобутність, витворити нову мистецьку якість, збагативши витинанку ефектами інших видів мистецтва (згармонізована колористична палітра, монументальність форм), переконливо продемонструвавати її станково-образотворчі спроможності. Використовуючи народну образність і символіку, відштовхнувшись від фольклору і традиційних форм, створила свій дивовижний світ, який часом ясно прочитується, а часом манить і зачаровує, вимагає включення уяви, асоціативної пам’яті і певної підготовки.
Таким чином, роботи з колекції Хмельницького обласного художнього музею, представлені у експозиції – самодостатні, створені для споглядання, й формування тонкого естетичного смаку.
вологість:
тиск:
вітер:
вологість:
тиск:
вітер:
вологість:
тиск:
вітер:
вологість:
тиск:
вітер:
Травень 2024
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Коментарі (0)