У галереї «квARTира» Хмельницького обласного художнього музею в рамках проголошеного Року українського декоративного мистецтва відкрито чергову виставку з музейної колекції «Made in Ukraine. Мистецтво батика», яка експонуватиметься до 12 травня.
Розпис на тканині – один з видів образотворчості, який динамічно розвивається в Україні останні кілька десятиліть. Відомий він також і під назвою батик. Ця техніка розповсюджена у текстильному виробництві при орнаментуванні тканин, хусток, шаликів, парео.
Але поряд з прикладною функцією батика широко використовується й образотворча, тобто художники за допомогою батика прагнуть передати своє бачення світу, явищ та подій у ньому. Саме такого характеру твори експонуються на виставці з фондів музею «Made in Ukraine. Мистецтво батика». Це невеличка частка колекції, подарованої після всеукраїнських акцій «Презентація’94» та «Презентація’97», що проходили в залах музею.
Вважають, що тканини в техніці батика виготовлялися вже в Стародавньому Єгипті; їх розписували фарбами в Древній Греції, Китаї та Японії. Але найвищого розквіту це мистецтво досягло в Індонезії, на острові Ява. «Батик» – це слово малайського походження. Воно є назвою тканини, розписаної вручну із застосуванням гарячого воску. Різновидами цієї техніки (холодний чи гарячий батик, вільний розпис) послуговуються й сучасні художники.
Робота Надії Борецької «Надія» – холодний батик в чистому вигляді. Він демонструє додаткові можливості резервної лінії. Видно, що вона не лише окреслює контур малюнку та відокремлює один колір від іншого, але й творить лінійний орнамент.
Валерій Левенцов використав гарячий батик, посиливши його кракелюром – тонким мереживом ліній, що надають зображенню втаємниченого мерехтіння.
Львів’янка Наталія Дяченко-Забашта холодний батик ускладнює додатковими прийомами, а саме: розпис поєднує з рельєфною вистрочкою (стебнуванням). Таким чином, батик набуває об’єму, фактурності, яка стає додатковим елементом образотворення. Строчка, що може виконуватись блискучою ниткою, ще й акцентує резервну лінію, в гарячому батику вона творить чіткий лінійний малюнок на живописній поверхні. Робота «Крізь віки» ілюструє загальну тенденцію до ускладнення технічних прийомів у цьому різновиді мистецтва текстилю.
Взагалі ж тканина – дуже чутливий матеріал, фарби на ній розтікаються та змішуються між собою (особливо, якщо тканину попередньо змочити). Ця властивість активно використовується митцями. Яскравим прикладом можуть бути твори киянки Тетяни Мисковець. В її роботах підкорює відчуття свободи й радості творчості. Можливо, таке враження виникає тому, що використання резервуючих речовин тут зведено до мінімуму, і мисткиня вдається до так званого «вільного» розпису, тобто просто малює на шовку. Колір розтікається прозорими акварельними потьоками. В таких розписах дуже важливий елемент імпровізації, акварельної непередбачуваності. Але він поєднується з досконалим володінням ремеслом: кожний мазок пензля тонально вивірений і лягає на необхідне місце, творячи магічну поезію прозорих кольорів.
Слід наголосити, що в образній змістовності й емоційному наповненні твору велику роль відіграють вибір матеріалу, техніки виготовлення. Дійсно, романтичні, сентиментальні, далекі від буденних реалій сюжети спостерігаємо в акварельній прозорості барв, яка так гармонує з невагомістю, ніжністю шовку.
Людмила Сковерко,
науковий співробітник ХОХМ
вологість:
тиск:
вітер:
вологість:
тиск:
вітер:
вологість:
тиск:
вітер:
вологість:
тиск:
вітер:
Травень 2024
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Коментарі (0)